“رديف هاي
موازي از دو سري ساختمان معرف اصطلاحي است كه ما به عنوان خيابان شناخته ايم.
خيابان مملو از ساختمان هاست. خيابان خانه ها را از هم جدا مي كند و آنچه كه ما را
قادر مي كند تا از يك خانه به خانة ديگر برويم. يا در طول خيابان از ميان خيابان.
جرج پرك.
ترجمه شده توسط استتوروك
انواع
فضاها و ساير مقالات، (1974)
صفحه 450 و
1997
عنوان صفحه: در بعضي از ساختمان ها
فضا با استفاده از ديوارهاي موازي سازماندهي ميشود.
يكي از آسانترين ، قديمي ترين و
هنوز قابل استفاده ترين استراتژي هاي معماري استفاده از ديوارهاي موازي و مستقيم
است. اين استراتژي منطبق بر معماري هاي قبل از تاريخ است و تا كنون ادامه يافته
است. معمارها تمام امكانات آن را درست در اول قرن بيستم جستجو كردند. به نظر نميآيد
كه پتانسيل اين استراتژي خسته كننده و غير قابل استفاده شده باشد.
جذابيت واقعي اين ترتيب و استراتژي
كاملاً ساده و غير پيچيده در سادگي ساختاري آن است و اين روش ساده ترين راه براي
پوشاندن سقف بين دو ديوار موازي است.
اگر چه اين روش ساده و بي تكلف است
اما استفاده از ديوارهاي موازي هم ظرافت هاي مربوط به خود را دارد. هنگامي كه ما
به معماري هاي قديمي نگاه مي كنيم از وجود آنهمه خلاقيت و ظرافيت و باريك بيني
متعجب مي شويم. آنچه را كه باعث شگفت ما شده است مي تواند هنوز مانند الگويي در دسترس و قابل استفاده اي براي طراحي
و جستجوي ما باشد.
در فصل «هندسه هاي وجود» و در بخش
ويژه «شش جهت – بعلاوة – مركز چنين گفته شده است كه معماري زميني (خاكي) از چند جهت به زمين، آسمان، چهار جهت افقي و عقيدة
مركز مربوط مي شود.
استراتژي ديوارهاي موازي به ويژه
مربوط است به چهار جهت افقي. و علت وجود اين قدرت، تسلط آن بر اين جهت هاست. در
روش هايي كه مي تواند باعث احساس امنيت، جهت و كانون شود. محافظت داخل از باران و
نور خورشيد توسط سقف فراهم مي شود. البته با استفاده از ديوارهاي كناري، كه ميتوان
جهت راهرو را به دو سمت “عقب” و “جلو” و يا با افزودن يك ديوار پشتي غيرساختاري به
يك – جهت جلو محدود كرد و در نتيجه ساختماني را
بنا كرد كه تقريباً مانند يك غار است.
علم جهت و حركت به وسيلة فضاي محدود
بين ديوارها مشخص مي شود. خط و جهت در هر سوي مي تواند قرار بگيرد به صورت مستقيم
بين ديوارها، و يا ميتوان آن را در ارتفاع داخل ساختمان به اوج رساند و با
استفاده از ديوار پشتي خاتمه داد.
تمام مشخصه هاي استراتژي ديوار
موازي را مي توان در همة ساختمان هاي باستان ملاحظه كرد.
در قرن نوزدهم ميلادي “هنريش
اشليمان” باستانشانس شهري را كشف كرد كه گمان ميرفت شهر قديمي “تروي” باشد كه
برخواسته هاي داستانهاي مشهور “هنر است. تعدادي از بناها بر طبق ديوار موازي “سمت
راست بالاي صفحه ” ساخته شده بودند. سر در ساختمان نيز از ديوارهاي موازي بنا شده
بود.
اگر چه كه خانه هاي شهر باستاني
“تروي” براساس اجاق هايشان متمركز شده بود، آنها در خانه هايشان قدرت تمركز
ديوارهاي موازي را نشان نداده بودند. كه منجر به تركيب خط و مسير جهت، همگرايي خط
هاي منظره و چارچوب تشكيل شده به وسيلة ديوارها و سقف بالا و زمين زير مي شد.
وينسنت اسكولي (Vincent scully) در كتابش “زمين، مقبره و خداها به اين نتيجه
مي رسد كه يونان باستان علم جهت و تمركز را براي ايجاد خانه هايشان با استفاده از
ديوارهاي موازي استفاده كرده اند تا ساختمان هايشان را به محل هاي مقدس نوك كوهها
مربوط كنند. ارتفاع ساختمانهايي كه سقفشان يكپارچه سنگي است (شكل زير) نشان دهندة
كشف استراتژي ديوارهاي موازي در دوران باستان است. بعضي از نمونه هاي اوليه بدون
شكل مشخص هستند (شكل سمت چپ) قرار گرفتن متعادل يك تكه سنگ عظيم بر روي تكه سنگ
هاي ايستاده خود شاهدي بر اين ادعاست. مثال هاي بعد (تصويرهاي پايين) حتي تجربه
اسكلت هاي ساختمانهاي راست گوشه را با ديوارهاي موازي شرح داده است. به نظر مي رسد
كه پيشرفت و تكامل انسان در غارهاي بدون شكل آغاز شد كه زاييدة فرم ساختاري (هندسة
ساختن) و نتيجه بخش تأثيرهاي معماري است.
نقشة هر كدام از اين خانه هاي
تروژاني بيانگر الهام يك جفت ديوار متوازي در ذهن معمار بناهاست. روشن است كه نوع
قراردادن پشت و ورودي ديوارها در انتهاي ديوارهاي كناري قرار گرفته است. بزرگترين
خانه ها به نظر نرمال ترين خانه ها است. با تنها يك خانه كه محل اجاق است. خانه
هاي كوچك ديگر داراي دو اتاق هستند با ديوارهاي متقاطع – اتاق هاي پشتي احتمالاً اتاق هاي خواب بوده اند. توجه كنيد كه
معمارهاي اين خانه ها به امكان استفاده از يك ديار براي ايجاد دو خانه توجه نكرده
است. به جز در يك مورد، در مكاني كه شكاف به اندازه كافي بزرگ است تا از آن فضا به
عنوان راهرو با يك ورودي استفاده شود يك مكان بدون استفاده يا فضاي “مرده” بين
خانه ها وجود دارد.
استراتژي ديوارهاي مساوي (موازي)
زير ساخت ساختارهاي فضايي بناهاي مقبره هاي يونان باستان بود و همچنين بناي كليساها
و قصرهاي سلطنتي.
ديوارهاي موازي همچنين
زيربناي معماري مقبره هاي يونان شد. كه از آن محورها به وسيله ديوارهاي موازي
داراي يك منظرة متقاطع هستند. (شكل بالا) كليساي به سبك رومي را نشان مي دهد كه در
آن منظرة ديوارها محور را بر روي يك محراب تا آخر جايگاه مقدس متمركز كرده است.
(در سمت چپ پايين صفحه) يك كليسا مربوط به قرون وسطي كه جايگاه محراب را همانگونه
مشخص كرده است. اما با يك طاق نماي مصنوعي و ساختاري از يك سقف كه داراي پايه و
محافظ و تكيه گاه است. از طريق سفسطة استراتژي ديوار موازي، وجود ستون هاي دروني و
بيروني (ساختن رديف ستون هاي اطراف تراس، قسمت وسيع سالن كليسا و قسمت هاي پهلويي
كليسا ) و سپس الحاق كردن پنجره براي نورپردازي كردن و تكيه گاه ها براي مقاوم سازي ، درمي يابيم كه
كليساهاي بزرگ قرون وسطي دستمايه هاي مشركان و بت پرستان قرون وسطي است و...
:: برچسبها:
پروژه ,
رایگان ,
دانلود ,
ورد ,
word ,
دیوارهای موازی ,
ساختمان سازی ,
مقاله ,
مقاله ساختمان سازی ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0